torsdag 27. november 2014

Oppsummering: Produkt og Reklame

Da er vi ferdig med reklame og produkt prosjekt. Vi avsluttet prosjektet med å ha en fremføring. Det gikk helt ok, men så i ettertid at jeg ikke hadde tatt med alt jeg burde hatt med i fremføringen. Men jeg ble fornøyd med det ferdige resultatet mitt og synes også dette har vært et spennende prosjekt. Har faktisk prøvd å lært masse nytt i denne perioden. Har ikke mye erfaring med å klippe ut bilder og lime inn i andre bilder, så det va gøy å lære det også.

Eneste jeg kan si er at jeg ikke fulgte planen min veldig mye. Jeg lagde i utgangspunktet en plan som jeg ville følge, men det gjord jeg altså ikke. Jeg tok ting litt på sparket og var litt spontan, men det var dette som funket best for meg.
Forarbeidet kunne jeg nok også jobbet litt mer med.

Her er den ferdige reklameplakaten min for Sunniva Appelsinjuice:



onsdag 12. november 2014

LOGG: reklameprosjekt

Idag har jeg vært i fotostudio og tatt bilder av juicen. Jeg hadde to appelsiner, en juicekartong, og et glass som jeg satte opp. Jeg er forsåvidt fornøyd med bildene jeg tok i studio, men ser nå at det kan bli en utfordring å få sluttbildet til å se bra ut når jeg skal lime inn "studiobilde" i landskapsbilde mitt.
Planen videre er nå og ta landskapsbilde i løpet av denne uken, for så å redigere videre og sette sammen bildene.
Men for å summere opp, har jeg altså brukt bilde timene i dag på å være i fotostudio, redigere bilder, og så har jeg gjort litt mer research på hvordan jeg vil at det ferdige bildet mitt skal se ut.


Her er et av bildene jeg tok i fotostudio, men dette er klippet ut av det orginale bildet. Dette er bare for å øve meg på å klippe ut, du kan se at det ikke er helt feilfri utklipping. 


Dette er et annet bilde av studiobildene. Litt redigert bilde. 

fredag 7. november 2014

Reklameprosjekt: Location

På onsdag i i bilde timene var jeg ute og så på forskjellige plasser etter plass jeg kan ta bildene til prosjektet. Det var litt vanskelig å få tatt skikkelige bilder, med tanke på at det var når jeg kjørte jeg så fine plasser, og da fant jeg ikke noen steder å stoppe bilen. Jeg kjørte blant annet ut til Grannes og Klepp for å få litt inspirasjon. Jeg prøvde å finne en plass som hadde fine farger, men etter å ha kjørt rundt, endret jeg mening. Jeg ser for meg at location er på en idyllsik plass, med en åker, rødt hus eller en gård i bakgrunnen. 
Planen min er altså å dra opp til Oltedal område og fått tatt fine bilder der. Jeg må se litt ann hvordan jeg velger å vinkle bilde. Etter litt å ha søkt litt rundt er det faktisk sånn at Sunniva ikke har veldig mye appelsiner fra Norge, men heller utlandet. Så jeg må nok finne en måte å få dette frem i reklamen min. 






tirsdag 4. november 2014

Reklameprosjekt: Strukturplan

Vi har fått en nye oppgave som vi skal holde på med de neste ukene. Vi skal lage en reklame for et valgfritt produkt. Vi skal velge oss ut et blad for reklamen skal publiseres i. Vi har litt forskjellige forarbeid vi må gjøre, blant annet en strategisk plan. Den skal jeg fortelle om nå.
Jeg har valgt å lage en reklame for Sunniva Appelsinjuice. Oppgaven krever også at vi har med minst 3 ord som skal beskrive produktet. Jeg tenker at mine ord er forfriskende og kostholdsrik juice av kvalitet. 


Når man lager en reklame er det veldig vanlig å ha med virkemidler som skal fange målgruppen. Dette er noe man må tenke over når man er i planleggingsprosessen. Min målgruppe er hovedsaklig kvinner i alderen 20-40. Grunnen til at jeg har valgt og sikte på kvinner er ikke på grunn av produktet. For det drikkes like mye av menn som kvinner. Med med tanke på at reklamen skal publiseres i et damemagasin, tenker jeg at jeg må bruke virkemidler som tiltrekker kvinnene som leser dette bladet.

Mitt hovedvirkemiddel som skal tiltrekke målgruppen min er den vakre norske naturen. Når man ser bilder av den flotte naturen vi har i Norge, og et produkt ved siden av denne naturen, er det veldig naturlig og tenke at dette er et skikkelig produkt med kvalitet. Og det er det jeg vil at målgruppen min skal tenke, jeg vil de skal føle troverdighet gjennom at jeg viser bilder av den norske naturen. Og selvfølgelig vil jeg at de skal være fristet av de ferske gode appelsinene som juicen er laget av. Dette er noe jeg kommer til å spille mye på i reklamen min.


Dette bringer meg også inn på dette med budskap. Hva er budskapet mitt i reklamen? Hva er det jeg vil nå frem med? 
Budskapet mitt er at Sunniva Appelsinjuice er en bedret og god jucie av skikkelig kvalitet, som er laget av norske gode appelsiner. 


Som jeg nevnte kort tidligere skal reklamen vi lager bli "publisert" i et magasin. Jeg har valgt det norske magasiner som heter MAG. Dette er et magasin som inneholdet både mote, sminke, intervju med forskjellige mennesker, men også tips angående forskjellige ting. Det er et blad som inneholder reklame. Og jeg tror min reklame for Sunniva Appelsinjuice passer veldig godt inn i dette bladet. 


Dette er altså min strukturplan. Istedet for å sette opp planen punkt etter punkt, valgte jeg å skrive alt sammen ned i et blogginnlegg og bare skrive i vei.