fredag 31. mai 2013

Refleksjon, Fri Plattform

Vi har nå fem uker jobbet med ett nytt prosjekt. Vi skulle lage et produkt som skulle presentere medier og kommunikasjon på Vågen VGS. Det er her "fri platform" kommer inn i bilder, vi kunne velge selv om vi vil lage film eller lage noe innen foto, eller lage noe grafisk. Vi kunne for eksempel lage en film om hvordan det er å være elev på Vågen, eller lage en tutorial som viser noe av det vi lærer. Dette produktet skal vises fram til ungdomsskole elever fra 8 til 9ende klasse når de kommer på besøk. 

Vi skulle også gjennom denne prosessen blogge gjevnlig, men det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har vært så alt for flink til. En tredje ting vi fikk i oppgave var å å fylle ut en produksjonsplan. Det er for at lærerene skal vite hva vi gjør og har planlagt, men den var like god for min del. Den ga meg en fin oversikt over hva jeg skal gjøre til hvilket tidspunkt osv. Den hjalp meg også å huske innleveringer og tidsfrister. 

Jeg valgte en platform men beveget  meg likevel inn på en annen platform også. Jeg valgte foto. Min idèe gikk ut på å lage en "katalog" med bilder av Vågen. Vise fram skolen, men også ha med bilder som viser elever som går på medielinja i aksjon, sånn at ungdomsskole elevene får et innblikk via foto hva vi på media driver med. Men med tanke på at jeg skal lagde en "katalog" tråkket jeg innom grafisk når jeg skulle lage layout osv. 

Grunnen til at jeg lagde dette produktet er fordi jeg selv synes det er veldig interessant å bla i brosjyrer med bilder. Det kunne jo også vært gøy å lage en film, men jeg tror jeg klarer å få vist fram skolen på best mulig måte gjennom bilder. Jeg vil vise ungdomskole elevene hvor fin denne skolen er og hva den har og tilby. Da tenker jeg på rommene, kantina, utstyr osv.
Men jeg vil også vise elevene hva vi jobber med på media og kommunikasjon. Jeg tenker å fokusere mest på MK linja, og ta bilder av folk som lager film, som tar bilder og litt annet forskjellig. Men tror også jeg kommer til å ta litt bilder av dansere og skuespillere.


Gjennom disse ukene har jeg i den første perioden planlagt nøye hva jeg skulle ta bilder av og hvor location skulle være og når jeg skulle ta bildene. I begynnelsen tenkte jeg ikke veldig mye på layout. Neste skritt i prossessen var jo å ta bildene. Dette syntes jeg gikk veldig bra, for jeg følte jeg fikk bildene bra med en gang. Etter jeg hadde tatt alle bildene så måtte jeg jo redigere dem, det var heller ingen stor utfordring fordi jeg redigerte bildene i camera raw, et program som jeg er vandt til. Når jeg hadde valgt ut og redigert alle bildene begynnte jeg å tenke på oppsett, og hvordan katalogen min skulle se ut. Det var dette jeg syntes var mest utfordrende, fordi jeg jobbet i Indesign, et program som jeg syntes er veldig avansert og vanskelig. Men med hjelp fra lærere lagde jeg en brosjyre som jeg er strålende fornøyd med. 

Brosjyren min ble veldig lik sånn som jeg hadde tenkt at den skulle være, men hadde i bunn og grunn tenkt å ta mer bilder av rommene og utstyr og bilder og informasjon fra de andre linjene, men jeg følte ikke det passet seg med tanke på at jeg går på media og ville representere medier og kommunikasjon på Vågen vgs. Men har skrevet hvilke andre linjer vi har. Har også to sider med litt dansebilder, og ferdige produkter fra MK og DH.

Personlig syntes jeg at jeg har greid å gjennomføre oppgaven med å nå ut til målgruppen min ganske fint. Har med enkle fine språklige bilder, og ikke en vanskelig tekst full av fagord som er vanskelig og forstå for nybegynnere. Så finner egentlig ingen store støykilder når det kommer til målgruppen min. Men jeg mener at selve bildene og informasjonen kan være en støykilde for mennesker utenfor min målgruppe, folk som ikke intereserer seg for medie overhode. 

Ved å lage denne katalogen vil jeg jo vise hvor gøy det er å gå medie på Vågen og hvor mye du lærer. Så budskapet mitt er jo, for å lære mest og ha det kjekkest så søk Vågen vidergående. 

Jeg synes denne perioden har vært utrolig gøy, for jeg har fått jobbe med det jeg liker best å ta bilder, og vært veldig selvstendig. Jeg har også lært veldig mye i Indesign som jeg kan ta med meg videre. Som sagt tidligere så er jeg utrolig fornøyd med brosjyren min, men visst jeg skulle gjort noe annderledes så ville jeg tatt med mer stoff og bilder fra de andre linjene og fordypet meg litt i det. Men hvis jeg ser bort ifra det så er det ingenting jeg ville gjort annerledes. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar